Weryfikaton 2024

Jako laureaci Olimpiady Wiedzy o Mediach zostaliśmy zaproszeni do udziału w II edycji Weryfikatonu, czyli przedwyborczego maratonu weryfikowania wypowiedzi polityków, zorganizowanego przez organizację fact-checkingową Demagog. Całość odbyła się w weekend 25-26 maja w Warszawie, a w wydarzeniu wzięli udział dziennikarze, aktywiści oraz studenci dziennikarstwa z całej Polski.

Wszystko opierało się na formule hackathonu (maratonu projektowania), który został podzielony na etapy. W pierwszej części zespoły zmierzyły się z rozgrzewką opierającą się na pogłębieniu wiedzy z zakresu fact-checkingu. Zapoznano nas też z codziennymi obowiązkami fact-checkera oraz z problemami, z którymi się on mierzy. Na dalszym etapie rywalizacji zespoły przeprowadziły monitoring mediów w celu odszukania treści do sprawdzenia, a następnie analizowały wypowiedzi poszczególnych kandydatów do Parlamentu Europejskiego.

Zwieńczeniem dwudniowych wysiłków zespołów było przedstawienie prezentacji podsumowującej pracę oraz strategii promocyjnej przygotowanej w ciągu dwóch dni. Wszystko poddano ocenie jury, które przyznało nam 3. miejsce i nagrodę w wysokości PLN 5000.

31 maja

Zgodnie z kalendarium roku szkolnego 31 maja (piątek) jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych, sekretariat będzie czynny do godziny 12:00.

INFORMACJA

Przed nami ostatni etap realizacji projektu "1944. Bitwa o Polskę".

W dniach 18-19 czerwca b.r. planowany jest wyjazd do Muzeum Powstania Warszawskiego oraz spacer historyczny po Warszawie śladami Powstania Warszawskiego.

Liczba miejsc ograniczona.

Chętnych prosimy o zgłoszenia do Pana Dariusza Szczypury do poniedziałku 27 maja 2024 r., do godziny 13.30.

Decyduje kolejność zgłoszeń.

dyplom

Dyrekcja szkoły

Od 7 maja obowiązki dyrektora pełni pani Małgorzata Swaczyna, natomiast na stanowisko wicedyrektora został powołany pan Dariusz Szczypura.

.

Drodzy Uczniowie i Absolwenci!

Szanowni Rodzice i Nauczyciele!

Ciężko jest odchodzić, chwilami żal, ale tak to już jest, że czasami trzeba dokonać wyboru, coś w życiu zmienić. Chcę serdecznie podziękować pracownikom, uczniom  za wiele ciepłych słów. Teraz, już z dystansu, będę śledził losy uczniów mojego Liceum. Zapewniam, że sercem będę zawsze z całą szkolną społecznością. Życzę wszystkim Pracownikom i Uczniom  Liceum sukcesów; życzę, by codzienny trud zawsze dawał jak najlepsze owoce.

Powodzenia i wszystkiego dobrego!

Jan Wróblewski

XVIII rajd za nami

27 kwietnia miał miejsce XVIII Rajd "Strzelecka wiosna". Pogoda dopisała podobnie jak szczęście reprezentujących szkołę "Pankersów", którzy zdobyli drugie miejsce spośród 250 uczestników.

Gratulacje!

Dublin z programem Erasmus+

W ramach programu Erasmus+ nauczyciele Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Broniewskiego w Strzelcach Opolskich odbyli 8 podróży zagranicznych połączonych z doskonaleniem warsztatu metodycznego i nauką języka angielskiego. Ta na poziomie zaawansowanym wiąże się przede wszystkim z poszerzaniem słownictwa. Z uwagi na wieloletnią znajomość języka i wykorzystywanie go w pracy nauczycielskiej na przykład przy organizacji wymian i szkolnych podróży zagranicznych mój wybór padł właśnie na kurs j. angielskiego na poziomie C1 (zaawansowanym). Język Szekspira ma około 250 tysięcy słów, w czym wyprzedza polszczyznę o ponad 120 tysięcy wyrazów. Trudno to sobie wyobrazić, zwłaszcza że przeciętny użytkownik ogranicza się do kilkuset słów niezbędnych w codziennej komunikacji. Jeśli jednak uzmysłowimy sobie, że na przykład zapakowany po brzegi plecak możemy po angielsku opisać co najmniej trzema różnymi określeniami, szybko pojmiemy, na jakie niuanse znaczeniowe mamy szansę zwrócić uwagę, wykorzystując angielski w komunikacji międzynarodowej.

Już pierwszego dnia zajęć w Centre of English Studies w Dublinie zgromadziłem listę 40 nowych słów, a cały kurs trwał tydzień (od 8 do 12 kwietnia 2024 r.). Zajęcia zaczynały się o godzinie 9:00 i kończyły o 16:00. Zapisałem się do dwóch grup, które prowadziło troje lektorów, co pozwaliło na kontakt z różnymi akcentami rodzimych użytkowników języka angielskiego. W ramach kursu miałem szansę przedyskutować interesujące kwestie – sposoby zapobiegania wojnom, historię Irlandii czy choćby ceny nieruchomości na różnych rynkach europejskich. To niezwykle cenne i poszerzające horyzonty doświadczenie, dające w przyszłości możliwość uwzględniania licznych kontekstów w mojej pracy nauczycielskiej. Ponadto zgromadzone słownictwo zamierzam wykorzystać w pracy z uczniami w ramach lekcji komunikacji medialnej, tworząc scenariusz zajęć i dzieląc się pomysłami na lekcję z innymi nauczycielami.

Wyjazd do Dublina oprócz praktycznej nauki języka obcego umożliwił mi kształcenie umiejętności miękkich oraz bezpośrednie spotkanie z kulturą Irlandii. Odwiedziłem Trinity College ze słynną piętrową biblioteką, muzea dokumentujące niełatwą i miejscami dość podobną do polskiej historię tego wyspiarskiego kraju (General Post Office, Irish Famine Museum, 14th Henrietta Street) czy wreszcie miejsca gromadzące szereg pamiątek po współczesnych gwiazdach irlandzkiej muzyki rockowej (Thin Lizzy, U2 czy Bob Geldof). Dublin to miasto duże, wielokulturowe i nie brak mu niczego z atmosfery wielkiej metropolii. Jednak pod względem liczby mieszkańców stolica Irlandii ze swoim milionem mieszkańców jest miastem średnim. Rozmiary centrum czynią je łatwym do przejścia i mimo kosmopolitycznego charakteru Dublin wydaje się miejscami mały i spokojny. Działa tu doskonale zorganizowana sieć kolejki podmiejskiej (DART) i można nią dojechać choćby na klify Howth, żeby zobaczyć strome i zielone wybrzeże.

Całość wyjazdu została dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+. Aby skorzystać z takiej możliwości, nasze liceum opracowało projekt doszkalania kadry nauczycielskiej pt. „Strzeleckie LO – europejską szkołą średnią”, którego wartość wyniosła 15159 euro. Po zatwierdzeniu go przez narodową agencję szkole przyznano środki na realizację programu. Finansowanie objęło ryczałt na podróż, koszty kursu oraz  tygodniową dietę, w ramach której można było opłacić nocleg i wyżywienie. To świetna forma wsparcia finansowego, dzięki której Europejczycy podróżują po całym kontynencie, poznają jego różne regiony i kształcą swoje umiejętności, by później inspirować innych.

etap wojewódzki Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej

W sobotę 20.04  nasi uczniowie Adam Ibrom i Piotr Zdziechowski uczestniczyli w etapie wojewódzkim Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej. Z wielką radością informujemy, że Piotr awansował do etapu centralnego zajmując I miejsce w swojej kategorii wiekowej. Gratulujemy 🧯👍